STORE VERDIER: Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner i Norge. Bildet er fra et lager med beslaglagte båter, motorer og vannscootere.
STORE VERDIER: Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner i Norge. Bildet er fra et lager med beslaglagte båter, motorer og vannscootere. Foto: Securmark

Derfor bør du ta opp båten nå

Planlegger du flere turer på sjøen i år? Hvis ikke; få båten på land. Nå starter høysesongen for båt- og motortyverier.

- Etter 30 år i bransjen er vår statistikk og historikk soleklar: Våren, og spesielt høsten, er den tiden på året hvor det stjeles flest båter og båtmotorer, forklarer daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.

Erfaringsmessig venter mange båteiere til langt ut på høsten før båten tas i opplag. Og mørke båthavner uten vakthold blir dermed et yndet sted for de frekke båttyvenes herjinger.

- Vår klare oppfordring til båteiere som ikke planlegger flere turer denne sesongen, er å få opp båten så snart som mulig. Dette gjelder selvsagt ikke de mange tusen som gleder seg til hummerfiske, sier Tveide.

TYVERIER FOR 100 MILLIONER KRONER
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner i Norge.

- Både forsikringsselskapene, politiet og vi som arbeider med tyveriforebygging advarer hvert år om tyverier både av - og fra - båter, og samtlige aktører gir tips til hva båteiere både bør og kan gjøre. Det beste tipset om høsten er imidlertid å få båten på land og lagre den et trygt sted, vel å merke hvis den ikke skal brukes mer denne sesongen, sier Tveide.

TAR MOTOREN – SENKER BÅTEN
Det er påhengsmotorene tyvene helst vil ha. Og tyvgodset fraktes ut av landet.
– Gjennom vårt samarbeid med politi, grensepoliti og tollvesen i store deler av Europa, får vi meldinger om varebiler som er fullastet med stjålne påhengsmotorer. Båtene har de ofte kvittet seg med, sier Tveide, som har flere eksempler på hvordan tyvene opererer:

– De fleste påhengsmotorer over 20 hestekrefter er boltet fast til båten. Hvis båten ikke er tilstrekkelig låst til brygga, tar tyvene den med seg til et egnet sted for å demontere/skjære løs motoren. Båten blir deretter ofte forlatt eller senket i havet, forklarer han.

TA FORHOLDSREGLER
Det finnes også andre fordeler ved å ikke la båten ligge lenger på vannet enn nødvendig:

- Det er triveligere å arbeide med båten nå som det fortsatt er lyst om kveldene. I tillegg gir det mindre slitasje på båt og motor når den ligger i opplag, sier Tveide.

Mens flere velger profesjonelt opplag, som er den absolutte anbefalingen, er det fortsatt mange som lagrer båt i hagen eller på tilhenger.

- Vi kommer ikke utenom de klassiske forholdsreglene som er å gjøre arbeidsforholdene vanskeligere for tyvene. Med det mener vi å ikke plassere båt/motor i et mørkt og avsidesliggende område, låse båten med FG-godkjente produkter og å ha jevnlig tilsyn, oppfordrer Jostein Tveide.

SLIK SIKRER DU BÅT OG MOTOR
  • Ikke forlat båten i et mørkt og avsidesliggende havneområde. Dette gjelder også når båten er i opplag
  • Bruk FG-godkjent lås og wire/kjetting
  • Lås alle luker og dører
  • Ikke la kostbart utstyr som radio, GPS, kartplotter etc. ligge synlig. Tøm båten for verdigjenstander når den ikke er i bruk
  • Merk båt og motor med FG-godkjent merkesystem (Securmark)
  • Sikre deg bilde(r) av båten din. Det kan være til hjelp ved en eventuell etterlysning
  • Plasser båt/motor slik at tyvene får håpløse arbeidsforhold