I fjor ble det stjålet båter og båtmotorer for rekordhøye 145 millioner kroner i Norge. Likevel slurver båteierne med sikkerheten.
- Vi er overrasket over det høye antallet. Det ligger verdier til flere millioner kroner usikret ved norske brygger, sier daglig leder i Securmark, Kjetil Aa. Skaare.
En fersk undersøkelse utført av Infact på vegne av Securmark og Redningsselskapet, viser at nær 1 av 3 norske båteiere ikke sikrer båten mot tyveri. Nærmere 1 av 4 svarer i tillegg at de opplevd tyveri av eller fra båt.
Samtidig viser tall fra Finans Norge at det ble stjålet for 145 millioner kroner av og fra båter i fjor. Det er den høyeste erstatningssummen på nesten 30 år.
- Bare de to siste årene har antall tyverier økt med nesten 60 %, sier spesialrådgiver i Finans Norge Forsikringsdrift, Kjersti Mehus.
Nå oppfordrer både politiet, Finans Norge og andre som jobber med tyveriforebygging norske båteiere om å ikke slurve med sikkerheten.
- Vi ser ofte eksempler på båter og båtmotorer som ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri. Kartplottere og annet kostbart utstyr ligger usikret i båten, og ofte er heller ikke båten låst, sier næringslivskontakt i Øst politidistrikt, Kristoffer Haakonsen.
Nylig var representanter fra norsk og svensk politi og forsikringsselskaper samlet på Noatun i Horten for å utveksle erfaringer. I vårt naboland har båt-, og spesielt motortyverier, vært en stor utfordring i mange år.
I fjor ble det stjålet 1 064 båtmotorer i Sverige, noe som er en økning på 13 % sammenlignet med året før, viser tall fra Brottsförebyggande rådet (Brå) som er sammenstilt av Larmtjänst.
- Motortyverier har vært utfordrende for oss i mange år. Nå kan se det ut som Norge opplever de samme utfordringene som oss, og det må tas på alvor sier, Thomas Andersson, regionsansvarlig for det tyveriforebyggende prosjektet, Båtsamverkan i det svenske politiet, som er overrasket over tallene fra den norske undersøkelsen.
- Et minimum av sikkerhet må være å låse båten når du forlater den, sier han.
Kjetil Skaare i Securmark, et heleid datterselskap av Redningsselskapet, minner om at det ofte er små, enkle grep som skal til for å sikre båten mot tyveri.
- Vi har arbeidet med tyverimerking og forebygging siden 1988, og de samme rådene er fortsatt gjeldende: Gjør «arbeidsforholdene» for tyvene så vanskelig som mulig. Ikke plasser båten i et mørkt og avsidesliggende område, lås den med FG-godkjente produkter og ha jevnlig tilsyn, oppfordrer han.