Ofte stilte spørsmål

Nedenfor finner du svar på spørsmål om Securmark og våre produkter. 
Finner du ikke svar på spørsmålet ditt? Kontakte oss på  +47 37 06 29 00 eller mail@securmark.no.

Kan jeg tyverimerke båt/motor/vannscooter selv?

Nei. Tyverimerking kan kun utføres hos våre autoriserte forhandlere. Finn en forhandler her

Hvor kan jeg kjøpe tyverimerking?

Tyverimerking kan kun kjøpes hos våre forhandlere. Finn en forhandler her.

Hvordan aktiverer jeg Securmark?

Ved kjøp av produsentmerket båt må tyverimerkingen tilknyttes båteier, kalt aktivering. Det gjøres her

Hva koster tyverimerking?

Se vår prisliste for veiledende priser.

Hvor finner jeg mitt brukernavn/passord?

Du kan få tilsendt ditt brukernavn og passord ved å skrive inn din registrerte e-postadresse på denne siden. Er du ikke registrert med e-postadresse kan du kontakte oss her.

Jeg har flyttet. Hvordan endrer jeg adresse?

Logg deg inn på ”Mine sider” med ditt brukernavn og passord. Har du glemt passordet kan du få det tilsendt ved å skrive inn din registrerte e-postadresse på denne siden. Du kan også sende oss en e-post til mail@securmark.no eller ringe oss på telefon 37 06 29 00. 

Jeg har kjøpt en Securmark-merket båt/vannscooter. Hva gjør jeg?

Ved kjøp av båt/vannscooter må denne overføres til deg. Vi anbefaler at selger gjennomfører eierskifte via "Mine sider". Eierskifte kan også gjøres denne siden. Vær oppmerksom på at vi da krever dokumentasjon (kjøpekontrakt eller lignende). 

Jeg skal selge en Securmark-merket båt/vannscooter. Hva gjør jeg?

Vi ønsker beskjed når du har solgt båt/motor/vannscooter slik at enheten ikke lenger er registrert på deg. 

Eierskifte kan utføres på "Mine sider" eller på denne siden. Vær oppmerksom på at sistnevnte alternativ krever dokumentasjon (kjøpekontrakt eller lignende).

Hvis ny eier ikke ønsker å være registrert hos oss gir du oss beskjed på mail@securmark.no eller 37 06 29 00. 

Hva inneholder tyverimerking fra Securmark?

Vår tyverimerking består av tusenvis av micromerker, graveringer, advarselsmerker og registrering i vår aktive, internasjonale database. Les mer om tyverimerking her.

Advarselsmerkene mine er falmet og slitte. Kan jeg få nye?

Ja! Advarselsmerker har stor preventiv effekt, så vi anbefaler at disse er godt synlig. Du bestiller nye advarselsmerker på "Mine sider". Les mer i denne artikkelen.

Hvor mange micromerker sprayes på båt/motor/vannscooter?

2 500 – 10 000 micromerker, avhengig av størrelsen på eiendelen som tyverimerkes (båt, motor, vannscooter etc.). Les mer om tyverimerking her

Kan båten min spores?

Nei. Vår tyverimerking inneholder ikke sporing. 

Hvor finner jeg micromerkene på båten/motoren/vannscooteren?

Micromerkene sprayes ulike steder på båt/motor/vannscooter (i hulrom), og utføres av båtproduentene og våre forhandlere basert på vår instruks. Merkene er ikke synlige, men politi, tollvesen og våre samarbeidspartnere har spesialutstyr for å finne merkene. Husk at kun ett micromerke er nok for å identifisere båt/motor/vannscooter. 

Blir båtens/vannscooterens/motorens egenskaper påvirket av tyverimerkingen?

Nei. Produktet etterlater kun identifiseringsspor på enhetene og gjør ingen skade på utstyret.

Jeg har fått en faktura fra dere på årsavgift. Hva er det?

Securmark har en obligatorisk årsavgift. Se vår prisliste for veiledende priser. 

Jeg har nylig omregistrert båten min, men har fått en faktura om medlemskap/Securmark Premium. Hva er det?

Securmark Premium er et valgfritt fordelsprogram til deg som allerede eier en båt/motor/vannscooter som er Securmark-merket. Les mer om Securmark Premium.

Hva er Securmark Premium?

Securmark Premium er et valgfritt fordelsprogram for deg som allerede eier en båt/motor/vannscooter som er Securmark-merket. Les mer om Securmark Premium.

Hva koster Securmark Premium?

Må jeg tegne Securmark Premium for både båt og motor?

Hvis enheten er registrert som båt med motor betaler du for ett medlemskap.  

Båten/motoren/vannscooteren min er stjålet. Hva gjør jeg?

Kontakt politiet på telefonnummer 02800 og informer om tyveriet. Der får du informasjon om hvordan du går frem for å anmelde det.

Dernest melder du fra om tyveriet til Securmark på denne siden. Du kan også ringe oss på telefonnummer 37 06 29 00. Vi setter da i gang våre prosesser som blant annet innebærer å merke enheten(e) som stjålet i vår database.

Husk også å melde fra til ditt forsikringsselskap om tyveriet. Vi anbefaler også å legge ut en etterlysning på Facebook og andre sosiale medier hvis du har bilder og gode beskrivelser av båten. Les mer her

Båten/motoren/vannscooteren min er gjenfunnet. Hva gjør jeg?

Kontakt politiet og meld fra om dette. Deretter kontakter du Securmark på telefonnummer 37 06 29 00 eller e-post mail@securmark.no og gir oss beskjed. Tyverimeldingen blir fjernet i vår database. 

Husk også å melde fra til ditt forsikringsselskap.

Dekker dere egenandelen ved tyveri?

Våre Securmark Premium-kunder får refundert faktisk egenandel (med inntil kr. 5.000,-) av Securmark Scandinavia AS ved tyveri av båt og/eller motor (gjelder selv om kun motor eller drev/hekkaggregat forsvinner). Gjelder kun ved tyveri av hele objektet. 

Betingelsene er at tyveriet meldes til politiet, ditt forsikringsselskap og Securmark Scandinavia AS, og at gjenstanden ikke kommer til rette før forsikringsselskapet utbetaler erstatningen.

Hvem har tilgang til Securmarks database?

Vår database inneholder informasjon om et stort antall tyverimerkede enheter med tilhørende eieropplysninger. Disse er til en hver tid søkbare for politi, grensepoliti og tollvesen i store deler av Europa. I tillegg har forsikringsselskaper og redningstjeneste mulighet for å søke i vår database. 

Jeg skal kjøpe båt. Kan dere sjekke om den er stjålet?

Ja, vi hjelper gjerne til å verifisere Securmark-merkede enheter. Vær oppmerksom på at vi ikke kan utgi eierinformasjon. Les mer om hvordan vi kan kvalitetssikre kjøpet ditt.

Spørsmål om sykkel?

Alle spørsmål om sykkel rettes til Securmark Sykkel:
Nettside: https://securmarksykkel.no
Telefon:37056789.